måndag 10 februari 2014

Lunchtajm!

Och då var det måndag igen, jag hoppas att ni har haft en skön helg och hunnit återhämtat er så att ni orkar med en ny vecka! Jag tycker inte att det är jättelockande att gå upp när klockan ringer 05.10 men när jag väl kommit upp och vet att jag har en bit av Ernest kantarellpaj (som sambon tillagade i helgen) med mig i matlådan känns måndagen lite bättre :)


Kantarellpaj

6 portioner. 

Pajbotten

125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

Fyllning
1 purjolök
1 dl soltorkade tomater i olja
1,5 dl bladpersilja (vi hade inte i denna ingrediens)
400 g kantareller
4 st ägg
2 dl grädde
100 g västerbottenost 
salt och peppar


1. Pajbotten
Blanda smör och mjöl, gärna i mixer.
2. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen.
3. Om tid finns så låt degen vila 2 timmar i kylen.
4. Tryck ut degen till ett tunt lager i en pajform.
5. Fyllning
Hacka purjolöken i grova bitar ca 2 cm tjocka.
6. Hacka sedan de soltorkade tomaterna och persiljan.
7. Stek på kantarellerna tills de släppt vatten och fått en fin gyllenbrun färg.
8. Salta och peppra gärna.
9. När kantarellerna är redo så tillsätt purjolöken, tomaterna och sist persiljan.
10. Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.
11. Strö ut de stekta grönsakerna i pajskalet och häll sedan över blandningen.
12. Riv till sist över västerbottensosten och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 35-40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning!