lördag 21 juni 2014

Men of honor

Jag hoppas att ni hade en fin midsommarafton igår med god mat och trevligt sällskap. Det hade vi här på Slädgränd med gäster som hade med sig supergod mat i form av grillspett, sallader, gratänger, jordgubbar och efterrätter. Förutom att äta god mat lekte vi några lekar som var mycket uppskattade och inbjöd till många skratt (tex när vi skulle spotta godisgrodor och jag spottade grodan rakt ned i backen precis framför mina fötter istället  för rätt ut, jag kom sist kan jag erkänna.)

Efter att alla gäster åkt hem kikade jag och Johan på en film, Men of honor, som handlade om Carl Brashear, en afro-amerikansk man som blev den första master-dykaren i USA (trots amputerat ben). En väldigt gripande film om heder och mod mot alla odds. Det påminner mig om att det inte är så länge sedan som afroamerikaner ansågs mindre värda och där den vita mannen envisades med att tro att de var starkare, trots att män som Carl motbevisade deras teori. Denna filmen är verkligen sevärd och den ger mig perspektiv på vilken väl plöjd väg vi ungdomar i Sverige har som vi ofta tar för given. Men man får inte glömma att med motgångar som man lyckas ta sig igenom så växer man, och som för Carl Brashear så behöver ingenting vara omöjligt- men man måste kämpa för att få det omöjliga bli möjligt.

Ha en go midsommardag!

 Carl Brashear - navy photo - 01.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning!